ÄÄR – ääremaa, perifeeria, maailma veer, millegi serv, kodukant, mingi ala lõpp, piir.

Kuidas jutustada Narvast nii, et ei hakkaks igav? Kuidas jutustada nii, et linn hakkaks elama? Et külalised näeksid mitte maju ja kultuuriobjekte, vaid inimesi, nende igapäevast elu, mis enamasti jääb läbisõitja silmadele varjatuks?

ETENDUSED

AUGUSTIS

Otsustasime nõnda: linn olgu dekoratsiooniks ning etendus jutustagu mitte hoonetest ja aastaarvudest, vaid narvalaste elust. Näitlejad aitavad linna ellu sukelduda. Reaalsed süžeed paigutuvad reaalsetesse lokatsioonidesse ning puudutavad osalt tähenduslikke ajaloohetki ja isegi aadreid. Sooh, kas need on siin päriselt olemas?

„Ääre” stsenaariumi aluseks on 20. ja 21. sajandi ajalooseigad. Autorid kasutavad arhiivimaterjale, raamatuid, on pidanud nõu ekskursioonijuhtidega, intervjueerinud linna elanikke. Kõige huvitavamad lood on põimitud etendusmatka narratiivi.

Need, kes käivad Venemaa vahet, teavad, et Narva tähendab hruštšovkasid ja piiripunkt keset linna. Nende jaoks, keda huvitab venekeelne kultuur, tähendab Narva ennekõike RoRo’d, Avenue’d ja motofesti. Need, kes ei ole Narvas kunagi käinud, peavad seda linnaks, kus ei toimu mitte kui midagi, tootmine on välja surnud ja 90ndatel möllas kuritegevus.

Immersiivne rännaklavastus näitab teistsugust Narvat: kaasaegset, inimlikku ja elavat. Vaatajad liiguvad mööda spetsiaalset koostatud marsruuti ja näevad seda, mida mööda sõites ei näe, promeneerivad kaldapealsel, piiluvad majahoovidesse ja saavad teada, kuidas linn varemeist uuesti sündis, jalutavad läbi Pimeaia nüüdisaegse Objekti juurde.

Kuulame lugusid kiirustamata ja tunnetame Narvat.

Ning igal vaatajal kujuneb oma eriline vaade Narvale.

Immersiivne teater tähendab nüüdisaegse teatri erilist publikuga kommunikeerimise vormi. Immersive (ing) – kaasav, kaasa haarav, kohaloluefekti loov.

„ÄÄR” ühendab kaht immersiivse teatri suunda – keskkonda ja rännakut. Mõlemad peavad vaataja mugavustsoonist ja passiivsest vaatlusest välja viima, lastes tal toimuvas aktiivselt kaasa lüüa, rakendades kõiki tema meeli: nägemist, kuulmist, maitsemeelt, haistmist, kompimis- ja tasakaaluaistingut.

Rännaklavastus „Äär” on ainulaadne, loodud spetsiaalselt Narvale ning teistes linnades seda korrata ei saa.

Loominguline meeskond:

Lavastaja Eduard Tee
Lõpetanud Tartu ülikooli Viljandi kultuuriakadeemia (2017, K. Komissarovi kursus), töötanud sõltumatutes projektides ja Vene Teatris. Lavastas näidendi „Aeglane hingamine” (2021,  Kultuuriministeeriumi ja Integratsiooni Sihtasutus lõimumisvaldkonna preemia, 2020.-2021. a).

Kunstnik Sofia Strömberg
Noor kunstnik, kes praegu õpib BFM-is III kursusel erialal Integreeritud kunst ja meedia. Tema on osalenud mitmes tudengifilmis piltlookunstnikuna ja kunstniku assistendina. Aastal 2021.a. Sofia töötas spioontelesarja «Reetur» teise hooaja filmimisel kunstniku assistendina.

Dramaturg Natalja Matsenene

Etenduses on tegevad kutselised näitlejad, harrastajad ja linna elanikud. 

Etendus kestab 1.5 — 2 tundi.
Rühm: kuni 50 vaatajat

Oluline on meeles pidada, et rännaklavastus „Äär” toimub õues, linna tänavatel. Kerge vihmasaju korral etendus ära ei jää, kuid tormiga ilmselt küll. Kui tekib oht, et rännaklavastus võib halva ilma tõttu ära jääda, teavitatakse vaatajaid sellest meilitsi.

Aga muidu palume panna mugavad rõivad ja jalanõud, haarata kaasa vihmavari ja panna vaim matkaks valmis. Vaadata, tunnetada, lasta linnaruumil ennast lummata.

Etendusе algus — Narva EV100 park

PILETID:

Ja olge tähelepanelikud etenduse põhikeele valikul, et kõigest maksimaalselt ja mugavalt aru saada.